Advertising

Online marketing tips voor de feestdagen!

Online marketing tips voor de feestdagen!

Vorig jaar stonden de feestdagen in het teken van een lockdown, onzekerheden en een trage pakketbezorging. Dit jaar tijdens de feestdagen van 2021 staat het zoals het er nu naar uitziet heel anders voor. Als het goed is zitten we met kerst weer gewoon met de hele familie aan tafel en struinen we weer door de winkelstraten om een geschikt cadeau te kopen. Iedere marketeer is er bewust van dat je zo rond de feestdagen een extra slinger aan je online marketing wilt geven. En dit jaar wil je daar misschien nog wel wat extra aandacht aan geven. Hoe ga je inhaken op de feestdagen als online marketeer. Wij geven je een aantal tips om alvast mee aan de slag te gaan!

#1 Nieuwe campagnes vs. Geoptimaliseerde campagnes

Het hele jaar ben je al bezig met het optimaliseren van jouw lopende online marketing campagnes. Je weet exact de doelgroep, welke advertising kanalen goed werken en welke boodschap het beste aanslaat. Zonde als je daar niet op verder gaat tijdens de feestdagen! Het kan een weloverwogen keuze zijn om je vaste campagnes te gebruiken voor online marketing tijdens de feestdagen. Nieuwe campagnes, voor een tijdelijke feestdagen actie, zorgen er waarschijnlijk voor dat de performance minder is. En je hebt nou eenmaal minder tijd om de campagne rendabel te maken terwijl je die info al hebt binnen je bestaande campagnes. Waarom maak je daar dan geen gebruik van?

#2 Tweaken van bestaande campagnes

In Google Ads heb je de mogelijkheid om uiteraard campagnes aan te maken voor specifiek de feestdagen.  Echter wij adviseren om eerst met bestaande campagnes aan de slag te gaan binnen jouw online marketing voor de feestdagen.

Een aantal (Google Ads) tips:

+ De boodschap van je campagne bijvoorbeeld ook in Google Shopping

+ Bestaande landingspagina’s aanpassen

+ Geef bezoekers de mogelijkheid om een verlanglijstje aan te maken

+ Voeg extensies toe in je Google Ads campagnes:

  • Sitelink-extensie: Bekijk alle Black-Friday aanbiedingen.
  • Highlight Extensies: Black Friday deals
  • Promotie-extensie: 20% korting op alle producten met code “BLACKFRIDAY”
  • Afbeelding-extensie: voeg een afbeelding toe voor de feestdagen actie

Of wat dacht je van de inzet van een ander online marketing kanaal voor een soepel opvolging. Heb je er wel eens aan gedacht om aan de slag te gaan met e-mailmarketing voor de feestdagen? Je kunt hierin gebruikmaken van welbekende mails als het vergeten winkelmandje, de herhaal aankoop of wat dacht je van het terughalen van die klant die al een poosje geen bestelling heeft gedaan.

#3 Knallen met remarketing

Nog even snel wat remarketing is. Remarketing zorgt ervoor dat je campagnes weergeeft aan mensen die jouw website eerder hebben bezocht. Interessant als mensen de website verlaten zonder dat ze een aankoop hebben gedaan. Met remarketing bereik je ze dan opnieuw door middel van relevante advertenties. En hoe zet je dat dan in m.b.t. online marketing en de feestdagen?

Het voordeel van remarketing is dat je nu alvast aan de slag kunt met remarketing lijsten of remarketing doelgroepen. Hierin kun je nu al de mensen verzamelen die bepaalde producten hebben bekeken, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Misschien dat jouw acties tijdens de feestdagen er dan net voor zorgen dat zij die aankoop alsnog doen. Doe je dit al? Dat is prettig! Dan heb je de mogelijkheid om met een lekkere feestdagen display ad en een tijdelijke aanbieding deze bezoekers te triggeren. Meer tips voor remarketing?

#Bonustip! Meten, meten, meten!

Vergeet vooral niet om het meten goed in te richten van de campagnes voor de feestdagen. Uiteraard wil je weten hoe jouw campagnes het hebben gedaan tijdens deze feestmaanden. Zo heb je de mogelijkheid om volgend jaar rond de feestdagen wellicht makkelijker keuzes te maken op basis van data. Een aantal voorbeelden:

  • UTM-tags
  • Kortingscodes voor de feestdagen
  • Google Data Studio voor een overzichtelijk dashboard van alle data