Drie tips als je start met google ads
Drie tips als je start met google ads
Google Ads is voor heel veel ondernemingen een belangrijk onderdeel van hun online strategie, maar wat zijn zaken waar je echt aan moet denken als je begint met Google Ads? In deze blog zet onze Google Ads specialist drie tips voor jou op een rijtje.
TIP 1: ZORG DAT JE CONVERSIES (EN ANDERE STATISTIEKEN) GOED WORDEN DOORGEMETEN
Of je nu een webshop hebt en meer wil gaan verkopen, of vooral leads wil verzamelen via Google Ads: als je niet weet wat je Google Ads campagnes precies opleveren, wordt het heel lastig om conclusies te gaan trekken. Daarom is het belangrijk om precies te kunnen analyseren wat er gebeurt op je website, nadat een bezoeker via Google Ads is binnengekomen. Meten is nu eenmaal weten!
Dit kun je het beste doen door Google Analytics te koppelen aan Google Ads. Heb je in Google Analytics bijvoorbeeld e-commerce tracking al goed staan? Dan kun je na het koppelen in Google Analytics meer data zien uit Ads, en andersom. Door zoveel mogelijk data te verzamelen kun je beter zelf bijsturen, maar kan ook de machine learning van Google veel beter zijn werk doen. Dit zal je resultaten uiteindelijk alleen maar ten goede komen. Heb je nog geen Google Analytics ingericht? Dan is het inrichten hiervan stap 1, nog voor je begint met het inrichten van je Google Ads.
TIP 2: FORMULEER DUIDELIJKE DOELSTELLINGEN
Ook is het belangrijk om te weten wat je met je Google Ads campagnes wilt gaan bereiken, en tegen welke prijs. Als je producten van €20 verkoopt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je per verkoop €30 in Google Ads moet investeren. Daarom is het van belang dat je weet hoeveel een verkoop (of een lead) mag kosten. Dit kan in het geval van een webshop ook nog eens verschillen per productcategorie of in het geval van leadgeneratie per soort lead. Als je deze doelstellingen helder hebt, kun je later monitoren in hoeverre deze gehaald worden, en dus hoe succesvol je Google Ads campagnes zijn. Is je marge bijvoorbeeld 30%, na aftrek van alle kosten? Dan mag een aankoop via Ads dus maximaal 30% van de verkoopprijs zijn. Zijn je kosten voor Google Ads hoger dan deze 30%? Dan is er werk aan de winkel!
TIP 3: MAAK GEBRUIK VAN DE MACHINE LEARNING OPTIES VAN GOOGLE (MAAR VAAR ER NIET BLIND OP)
De algoritmes van Google beschikken over veel meer data dan wij mensen. Maak daarom vooral gebruik van de opties om deze algoritmes te gebruiken! Vooral automatisch bieden scheelt je heel veel tijd in de bijsturing van je campagnes, en geeft in 99% van de gevallen gelijke of zelfs betere resultaten dan handmatig bieden. Kan jij je tijd weer aan andere zaken besteden 😉
Ook worden Slimme campagnes steeds beter om te gebruiken. Hier geef je Google wat input, en heb je er vervolgens weinig invloed meer op. Omdat Google meer vrijheid heeft om hun algoritmes de vrije loop te laten, kunnen de resultaten in veel gevallen beter worden. Het is echter goed om hier eerst mee te testen, omdat dit nog niet in alle gevallen geldt! Slimme campagnes zijn erg aan te raden als je weinig tijd wil of kan besteden aan het bijsturen van je Google Ads.
Voor zover deze drie tips voor als je gaat beginnen met Google Ads. Toch liever je Google Ads werkzaamheden uitbesteden? Neem dan eens contact met ons op!