Overige

Bereid je voor met onze 4 tips op black friday

Bereid je voor met onze 4 tips op black friday

Volgende maand is het alweer zo ver. Op 27 november barst de koopgekte weer los. Als ondernemer kan je de laatste jaren niet meer om Black Friday heen en door de steiging in online aankopen door de Corona-crisis dit jaar al helemaal niet meer. Dit is je kans om nog een klapper te maken dit jaar, maar zorg dat je goed voorbereid bent!

Black Friday overslaan is geen optie meer, maar hoe bereid je jezelf als ondernemer hier op voor? De ervaringen die wij de afgelopen jaren met Black Friday hebben opgedaan delen wij graag met jullie in de vorm van deze 3 tips!

1.Begin vroeg!
De customer journey begint niet pas op Black Friday zelf. Consumenten zijn weken van te voren al bezig met de zoektocht naar de beste deals tijdens Black Friday. Wacht niet tot het laatste moment om een algemene kortingsactie te communiceren, maar ga nu alvast aan de slag met het bedenken en communiceren van je Black Friday deals. Je wilt de consument nu al teasen voor die mooie deal(s) en de komende weken top of mind blijven zodat de consumenten gelijk in de startblokken staan als Black Friday daadwerkelijk daar is.

2. Promoot je actie met een speciale google ads extensie

Binnen Google Ads is het mogelijk om je Black Friday acties te promoten met een speciale promotie extensie. Op deze manier valt je advertentie extra op en is het direct duidelijk dat het om een Black Friday actie gaat. Je hebt de opties om de absolute korting in euro’s te tonen, of alleen het kortingspercentage te laten zien (zoals in onderstaand voorbeeld). Let op: deze extensie is alleen beschikbaar van 15 oktober t/m 15 december.

3. Maak een aparte landingspagina aan
Communiceer niet een algemene kortingscode of kortingen bij je producten, maar maak een aparte landingspagina aan waar je al je deals communiceert. Dit is niet alleen enorm overzichtelijk voor de consument, maar helpt je ook om consumenten direct naar de juiste pagina te sturen. Zo kan je de URL van je Black Friday landingspagina delen via je sociale kanalen, e-mail nieuwsbrief en via je betaalde advertenties. De websitebezoekers/ consumenten komen dan direct bij de juiste deals uit. Onthoud altijd dat je het de consument zo gemakkelijk mogelijk maakt om te converteren en die aankoop te doen. Dat is je uiteindelijk doel. Maak er een sport van om te zorgen dat het doen van een aankoop zo weinig mogelijk moeite kost voor de consument.

3.Verzamel van te voren e-mailadressen
Probeer in de weken voor Black Friday al actief aan de slag te gaan met het verzamelen van e-mailadressen. Start een campagne, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, waarbij mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten om als eerste op de hoogte te worden gehouden van jouw Black Friday deal(s). Of verleid hun bijvoorbeeld met een dag eerder toegang tot de deals als ze hun e-mailadres achterlaten. Hierdoor verzamel je eenvoudig e-mailadressen van potentiële klanten. Deze e-mailadressen zijn natuurlijk niet alleen interessant voor je Black Friday nieuwsbrief, maar ook om later nog eens met hun in contact te komen. Je bereidt hiermee ook jouw database aan (potentiële) klanten uit! Een win-win situatie.

Lijkt het je leuk om eens te brainstormen over de kansen op korte termijn of wil je verder ingaan op 1 van bovenstaande tips? Neem hier contact op met een van onze experts!