Overige

5 tips voor jouw e-mail template

5 tips voor jouw e-mail template

Je gaat van start met het versturen van een nieuwsbrief voor jouw organisatie, webshop of bedrijf. Een goed template voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief die je wilt gaan versturen is daarin van groot belang! Heel eerlijk, als je daar geen tijd aan besteedt, dan is dat écht een gemiste kans. In deze blog lees je 5 tips die je helpen om in ieder geval aan een aantal zaken te denken op het moment dat je aan de slag gaat met het creëren van jouw e-mail.

Responsive template
Dit klinkt wellicht heel voor de hand liggend, maar zorg dat je dit test! Niet iedere ontvanger van jouw nieuwsbrief gebruikt hetzelfde apparaat om de nieuwsbrief te openen. Denk alleen aan het verschil in device, maar ook een andere browser bijvoorbeeld. En het is een echte conversiekiller op het moment dat de e-mail niet goed leesbaar is op een mobiele telefoon bijvoorbeeld.

More is less
Gebruik niet teveel tekst binnen de e-mail en het template. Dat is uiteraard heel verleidelijk, maar hele zware e-mails worden soms alleen maar tot last gezien. De weg naar de prullenbak is dan snel gevonden. Als je aan de slag gaat met de creatie van je e-mail, houd er altijd rekening mee, dat je de ontvanger meer informatie kan tonen op bijvoorbeeld een landingspagina. Win-win want je hebt direct traffic naar jouw website.

Roep op tot actie
Een duidelijke CTA (Call to Action) is een must have binnen een goed e-mail template. Het hele idee van een e-mail is dat de ontvanger in actie komt. Je wilt graag dat ze een product bekijken (en kopen), een blog lezen op de website of bijvoorbeeld een contact formulier invullen. Zorg ervoor dat je duidelijk CTA buttons of tekstlinkjes plaatst in je e-mail.

Simpel is ook goed
Je kan het qua design zo gek niet bedenken binnen een e-mail template, maar bedenk wel dat je graag wilt dat iedere ontvanger de e-mail goed kan openen. Denk bijvoorbeeld aan het font dat je gebruikt kan er heel fancy uitzien, maar wordt soms dramatisch weergegeven bij de ontvanger. Keep it safe en neem gewoon een bestaand font. Dat geldt ook voor het design van de e-mail. Zorg dat het simpel is en blijft kan iedere ontvanger de e-mail ook gewoon goed lezen.

De laadtijd
Uiteraard wil je voorkomen, als iemand die jouw e-mail opent Jeeh!, er niet vervolgens achterkomt dat de complete databundel leeg is.. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld geen hele zware afbeeldingen gebruikt of documenten binnen de e-mail. En zorg ervoor dat je het test! Zo voorkom je problemen achteraf. Geloof me als de laadtijd super traag is iedere keer dan is de weg naar de unscribe button ook vaak snel gevonden!

Bonustip!
Testen, testen, testen… Dit mag, en kan niet ontbreken dit geldt voor zowel (het nieuwe) template, maar ook voor iedere e-mail die je wilt versturen. Stuur het door de gehele organisatie en check hoe het wordt ontvangen in iedere mail box. Je kan het je niet veroorloven om straks een e-mail, en misschien wel de eerste, uit te sturen en erachter komen dat het totaal niet werkt… Toch?

Wil je graag eens bekijken wat jouw mogelijkheden zijn omtrent e-mailmarketing of een (nieuwe) template? Neem dan contact met ons op.