Nieuwe klikpad- en funnelvisualisatie in Google Analytics
Google heeft vandaag weer een nieuwe feature binnen Google analytics geïntroduceerd. Het betreft ditmaal een verbeterde klikpadanalyse; of ‘flow visualization’ zoals deze nieuwe functionaliteit in Google Analytics gaat heten.
Waarom deze nieuwe functie?
Zoals je wellicht weet bestaat de traditionele klikpad analyse in Google Analytics uit een overzicht van de top pagina’s die bezoekers hebben gezien voordat ze op de betreffende pagina terecht kwamen en de meest bezochte pagina’s waarnaar bezoekers vervolgens doorklikken. Het is bijzonder moeilijk om hieruit zinvolle analyses en verbeterpunten te destilleren.
Flow visualization is een nieuwe manier van klikpadweergave. Niet alleen heb je de mogelijkheid om ‘dieper’ (= meer pagina’s) te kijken tevens geeft deze nieuwe functie je krachtige segmentatiemogelijkheden waardoor je eenvoudig op basis van herkomst de reis door je website van bijvoorbeeld enkel AdWords bezoekers kunt analyseren.
Er zijn 3 nieuwe rapporten beschikbaar:
1. Visit flow
Een grafische weergave van de belangrijkste klikpaden welke je kunt segmenteren op herkomstbron.
2. Goal flow
Een nieuwe grafische weergave van de conversiefunnels/trechters. Hoe klikken bezoekers door het transactieproces? Waar haken ze af? Hiervoor moet je uiteraard wel conversiedoelen hebben ingericht in Google Analytics. In deze eerste release werken de ‘goal flows’ enkel voor doelen gebaseerd op URL bestemmingen. Dus niet voor de overige doelen (events, tijd op de site en pagina’s per bezoek). Een groot voordeel van deze trechterweergave ten opzichte van de oude situatie is dat je eenvoudig een transactieproces inzichtelijk kunt maken waar bezoekers meerdere mogelijkheden tot bestellen hebben.
3. Navigation flow
Grafische weergave van het pad dat een bezoeker volgt van landingspagina (eerste pagina van de sessie) tot uitstappagina (laatste pagina van de sessie). Je kunt deze bekijken op individueel paginaniveau (URL) maar ook op groepsniveau. Zo is het mogelijk om diverse pagina’s te groeperen (bv. categoriepagina’s, productdetailpagina’s, artikelen etc.).
Conclusie:
Wederom een mooie uitbreiding aan Analytics. Naast dat deze weergave het leven van een webanalist weer wat makkelijker maakt (denk aan de meerdere trechters bij een transactieproces dat uit 3 opties bestaat) zorgt deze toevoeging ervoor dat een nauwelijks bruikbare rapportage (traditionele klikpad) eindelijk onderdeel van je analyses zal gaan uitmaken.
Deze nieuwe functie kun je vinden onder de tab ‘bezoekers’ en zal de komende weken in alle accounts zichtbaar worden.
Heb je vragen over het nieuwe ‘flow visualization’ neem dan contact met ons op via 030 8200 200.