Google Tag Manager
Google Tag Manager maakt het mogelijk vanuit een beheeromgeving online marketing scripts en tags te beheren.
Waarom Data & Analytics?
- 1st party data strategie
- Bewezen tooling implementatie aanpak
- 100% GDPR compliant
- Data kwaliteit cruciaal
- Stevig fundament voor data activatie
- Dashboards & geautomatiseerde reporting
Wat is Google Tag Manager?
Tag managment systemen zoals Google Tag Manager (GTM) werken met een containertag. Deze containertag is een standaard script wat op elke pagina binnen de website (of optioneel op meerdere websites) wordt opgenomen. De containertag laad afhankelijk van de instellingen binnen de beheeromgeving per pagina de betreffende scripts in.
Google Tag Management zorgt dat aanpassingen aan bijvoorbeeld Google Analytics tracking codes of het plaatsen van (extra) remarketing codes uitgevoerd kunnen worden vanuit een centrale beheeromgeving. Doordat één standaard containercode slechts eenmaal in de website opgenomen dient te worden belast aanpassingen aan de tagging op de website niet langer de IT afdeling. Online marketing scripts kunnen worden geplaatst, aangepast en beheerd onafhankelijk van release cycles.
De Google Tag Manager werkt standaard zowel binnen reguliere én beveiligde omgevingen (HTTPs) en laad de scripts zoals ingesteld in de beheeromgeving zonder het laden van de pagina te vertragen. Doordat het inladen van scripts geen effect heeft op de laadtijd van de pagina heeft het geen negatieve impact meer op de usability van website.
Voordelen Google Tag Manager
Een belangrijk voordeel van GTM is dat aanpassingen en toevoegingen van scripts direct kunnen worden doorgevoerd, zonder tussenkomst van een webontwikkelaar of ICT-specialist. Hierdoor wordt het proces sneller en efficiënter en bespaar je tijd en kosten.
Een ander voordeel is dat de pagina laadtijd niet wordt beïnvloed, ongeacht hoeveel scripts er worden ingeladen. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring op de website en draagt bij aan hogere conversies. Daarnaast biedt GTM de mogelijkheid om scripts flexibel te laden. Dit betekent dat je specifieke scripts kunt inladen op basis van bepaalde parameters, zoals de URL of de orderwaarde. Hierdoor kun je de website en de gebruikerservaring beter personaliseren en optimaliseren.
De voordelen op een rij:
- Simpel beheer van scripts en tags door webanalist of online marketeer;
- Aanpassingen en toevoegingen van scripts op de website zonder tussenkomst van de webontwikkelaar/ICT;
- Geen vertraagde pagina laadtijd ongeacht hoeveel scripts worden ingeladen;
- Zeer flexibel laden van scripts op basis van specifieke parameters.
Google Tag Manager 360
Google Tag Manager 360 is de enterprise variant van het in 2012 gelanceerde Google Tag Manager. Dit tag management systeem heeft de beste integratie met andere Google producten en met de komst van de template gallery is inmiddels vrijwel elke internationale online marketing tool eenvoudig beschikbaar.
Ten opzichte van de onbetaalde variant biedt Google Tag Manager 360 een onbeperkt aantal workspaces, het gebruik van container zones en daarnaast is de tool ook voorzien van een Service Level Agreement (SLA).
Wanneer je als organisatie een licentie hebt voor Google Analytics 360 kun je gratis ook gebruik maken van Google Tag Manager 360. Daarnaast is het product tegen betaling ook los af te nemen.
OrangeValley helpt je graag!
OrangeValley is door Google gecertificeerde voor advies, beheer en implementaties op basis van de nieuwe Google Tag Manager. Dit betekend dat OrangeValley, naast haar ervaring met andere Tag Management oplossingen, haar expertise op het gebied van de Google Tag Management tool heeft bewezen en voldoet aan de strenge eisen zoals door Google gesteld aan haar partners.
Tevens heeft OrangeValley een systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is door de inzet van de Google Tag Manager eenvoudig te conformeren aan de uitbreiding Telecomwet (ook wel “cookiewet” genoemd). Het systeem is geschikt om de Google Tag Manager uit te breiden met een systeem wat de melding en toestemmingvereiste verzorgd, beide benodigd om te voldoen aan de cookie wetgeving. Tevens is dit systeem flexibel genoeg om ook externe partijen en andere tag management oplossing hierop in te laten haken.