Website foto 11 – 2019
OrangeValley wave
Content Marketing

Een succesvolle influencer campagne opzetten | met Noah Zeeuw: deel II

Laurens
Door Laurens op 30 augustus 2019
Leestijd 6 minuten

 

Deel II: de drie meest gemaakte fouten

Hoe bouw je aan een succesvolle influencer campagne? In deze miniserie van drie artikelen kijken we samen met online creator Noah Zeeuw naar de belangrijkste aspecten van influencer marketing. In dit tweede artikel kijken we naar drie veelgemaakte fouten in de samenwerking tussen een influencer en een merk. Ook benoemen we de oplossingen.

Bekijk deel I: de kracht van de samenwerking.

“Aangenaam, Noah Zeeuw!”

Noah Zeeuw is een online creator voor verschillende kanalen. Zo is hij onder andere te zien op het Youtube-kanaal Ponkers (>500.000 abonnees), de Filmfabriek (>48.000 abonnees) en heeft hij zijn eigen Instagram kanaal (>110.000 volgers). In de marketingwereld wordt Noah ook wel een influencer genoemd. Zelf houdt hij het liever bij online creator, omdat hij het liefst bezig is met het maken van online content. 

Noah heeft veel samenwerkingen gedaan met diverse grote en kleine merken. Daardoor heeft hij veel ervaring met de vraag hoe een influencer campagne succesvol kan zijn voor zowel het merk, als de influencer. We staan in dit artikel stil bij de drie meest gemaakte fouten in de samenwerking tussen influencer en merk.

Interview in beeld: 3 meest gemaakte fouten bij samenwerking tussen influencer en merk

1. Influencer marketing gebruiken voor product placement

Een veelgemaakte fout van marketeers is influencer marketing op dezelfde manier te benaderen als bijvoorbeeld een televisie reclame. De marketeer wil simpelweg ‘zendtijd’ inkopen binnen de content van een influencer. Het effect daarvan is dat producten geëtaleerd in beeld komen. Erg zonde, want de waarde en de relevantie van het product ontbreekt dan. Het doet denken aan de serie Goede Tijden, Slechte Tijden waarbij regelmatig op een ongemakkelijke manier een product gebruikt wordt. Zo staat bij wijze van spreke Jef Alberts plots met Breaker in zijn handen die vol in beeld is. Een ander voorbeeld zie je terug in de uitzending van de Formule 1. Je weet ongetwijfeld welk bier er gedronken wordt tijdens de opname van Ziggo’s Formule 1 café. 

Oplossing

Hoe je dit kunt voorkomen? Zorg ervoor dat jouw product relevant wordt binnen de content van de influencer. Hiervoor verwijs ik graag terug naar deel I van deze serie waarin we een aantal influencer marketing tips geven. Doordat de influencer daadwerkelijk met het product ‘aan de slag gaat’, is de meerwaarde van het product eerder duidelijk bij de kijker. Op deze manier begrijpt hij wat de toegevoegde waarde van het product voor hem of haar kan zijn.

Noah: “Kijkers zijn niet gek, ze snappen heel goed als er een samenwerking is tussen merk en influencer. Wees daarom niet bang om dit te verbergen, maar probeer elkaar juist te versterken. Je kan ook met oplossingen werken als “dit programma is mede mogelijk gemaakt door…”

2. Mismatch tussen product en influencer

Om je als merk te verdiepen in een influencer en in de doelgroep van de influencer is een tijdrovende klus. Het kan gebeuren dat een online marketeer tijd wil besparen en zich daarom niet goed (genoeg) verdiept in de content van de influencer. Dit kan leiden tot het maken van content die eigenlijk helemaal niet aansluit bij het publiek van de influencer.

Het is goed om naar de gegevens van de influencer te kijken waarbij leeftijd, geslacht en locatie de belangrijkste factoren zijn. Het kan zijn dat deze data matcht met de doelgroep van het merk. Toch komt het voor dat het dan in de praktijk geen goede match is. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar het soort content die de influencer maakt.

Een sterk voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Anna Nooshin en Shell. Anna Nooshin een van de grootste influencers van Nederland. Met haar content richt ze zich voornamelijk op beauty en mode. Shell was op zoek naar een Nederlandse influencer met een groot bereik en kwam zo bij Anna Nooshin uit. De volgers van Anna bleken echter totaal niet geïnteresseerd in het verhaal van Shell, waardoor de samenwerking ongeloofwaardig overkwam. Een storm van kritiek was het gevolg.

Janine Abbring

@JanineAbbring

Shell is all about small changes.