Content Marketing

5 cases over de linkbuilding ervaring van OrangeValley

 

Waarom moet je geen waarde hechten aan garanties en beloftes wanneer het gaat om rankings? Waarom is de ervaring van OrangeValley op het gebied van linkbuilding doorslaggevend bij het behalen van resultaat? Dit zijn twee van de vragen waarop dit artikel, met behulp van een aantal cases, antwoord geeft.

Binnen het SEO-werkveld kan in feite niets gegarandeerd worden, om de simpele reden dat het algoritme waarop Google de rankings baseert, niet openbaar is. Het enige dat je kunt doen, is de optimalisatie op alle fronten aanpakken en vervolgens testen welke strategieën het meeste rendement opleveren.
Een van de mogelijkheden betreft linkbuilding en dit is dan ook onlosmakelijk verbonden aan SEO: het vergroten van vindbaarheid op relevante zoektermen.

OrangeValley heeft zich door de jarenlange ervaring van haar specialisten, gespecialiseerd in elk aspect van linkbuilding. Om een duidelijk beeld te schetsen van deze ervaring wordt hier een vijftal cases beschreven.

Case: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Opdrachtgever  Ministerie van VWS
Aanpak  Linkbait
Type links  High authority
Resultaat  Publiciteit, +/- 77.000 bezoekers, verkoop van +/- 150.000 nepmedicijnen voorkomen

De eerste case had als doel het verkrijgen van high authority links. Het betrof in dit geval een project van het Ministerie van VWS waarbij het bestaan van (en uiteindelijk ook de waarschuwing voor) nepmedicijnen onder de aandacht moest worden gebracht. Dit is bereikt door het opzetten van een nep webshop (www.medi-plaza.nl). Naar deze webshop werd uiteindelijk gelinkt door veel partijen met een hoge autoriteit (Consumentenbond.nl, Rijksoverheid.nl, farmaceutische brancheorganisaties en medicijnfabrikanten). Vervolgens is het concept publiekelijk bekend gemaakt (www.internetpillen.nl) waardoor ook veel nieuwssites gingen linken naar de website.

Deze case heeft OrangeValley zelfs een gouden spin award opgeleverd.

Case: CanDo, groothandel in laminaat en deuren

Opdrachtgever  CanDo
Aanpak Unieke content op relevante blogs/directories
Type links  High relevance
Resultaat  #2 op ‘deuren’ en #4 op ‘laminaat’

De tweede case betreft het CanDo-project. Het doel van dit project was de realisatie van stijging door middel van high relevance links. Bij deze vorm van linkbuilding is de relevantie van de pagina waar de link op staat, ten opzichte van het onderwerp van de link, erg van belang.
Deze stijging (van posities tussen de 25 en 35 naar een #2 positie op de term ‘deuren’ en #4 op de term ‘laminaat’) is uiteindelijk gerealiseerd door te focussen op links vanuit unieke content op relevante blogs en directories.

Case: Simyo

Opdrachtgever  Simyo
Aanpak Infographic
Type links  High relevance, high relevance
Resultaat  #2 op ‘sim only’

Bij deze derde case wordt de creativiteit die vaak nodig is om waardevolle links te realiseren, aangetoond. Bij dit project is er een zogenaamde infographic gemaakt. Deze grafische weergave van cijfers bevatte allerlei uitspraken over de verschillen tussen mannen en vrouwen met betrekking tot telecomgedrag. Deze infographic is vervolgens door veel nieuwssites en blogs opgepikt, wat er uiteindelijk voor zorgde dat een stijging naar positie 2 op de term sim only werd bewerkstelligd.

Case: TomTom

Opdrachtgever  TomTom
Aanpak Externe blog
Type links  High relevance
Resultaat  Autoriteit vergroting, top 5 posities op termen als ‘autonavigatie’

Wanneer het voor bedrijven lastig of onwenselijk is om veel content op hun eigen site te plaatsen, biedt een externe blog vaak uitkomst. Zo bleek dit, in case 4, ook voor TomTom het geval te zijn. Voor TomTom is autonavigatieblog.nl in het leven geroepen welke structureel is voorzien van content. Een dergelijk platform trekt sneller en makkelijker links aan in tegenstelling tot een commercieel platform.

Case: Financiële dienstverlening

Opdrachtgever  Financiële dienstverlener
Aanpak Relevante werkgebieden aanboren
Type links  Bulk
Resultaat  Toename aantal links, meer #1 posities

In de laatste case hebben we een aanpak gehanteerd die ervoor zorgt dat het backlink profiel niet alleen in de breedte versterkt wordt, maar ook in de diepte. Dat wil zeggen dat er een focus is gelegd  op het realiseren van veel links in een korte tijd: bulk links. Het resultaat sprak voor zich: Een forse toename in aantal unieke links/domeinen, met #1 posities op de belangrijke keywords.

Conclusie

Deze cases illustreren de ruime ervaring van OrangeValley op het gebied van linkbuilding. Onze ervaring komt voort uit 27 linkbuilding projecten (min. 6 maanden per project) waarbij een totaal van 1.296 rankings zijn verbeterd.

Mocht jouw organisatie willen profiteren van deze ervaring, dan kan je geheel vrijblijvend contact opnemen met een van onze specialisten.