Content Marketing

In vijf stappen starten met een Influencer Marketing Strategie

 

In ons vorige blog omtrent Influencer Marketing heb je kunnen lezen over wat Influencer Marketing  is en waarom je hier in 2019 nog mee moet starten. Kriebelt het bij jou ook al met deze vorm van marketing aan de slag te gaan binnen jouw organisatie? In dit blog lees je wat de vijf stappen zijn om direct van start te gaan.

  1. Stel je doelstelling(en) vast

Een van de belangrijkste onderdelen voordat je kunt starten met Influencer Marketing is het vaststellen van een doel. Voor welk product, dienst of onderdeel van jouw organisatie wil je Influencer Marketing in gaan zetten? Influencer Marketing is bij uitstek een marketingvorm die bijdraagt aan KPI’s als bereik, engagement, brand mentions en naamsbekendheid. Maar wat is voor jou een belangrijk en realistisch doel en welke KPI’s vallen hieronder?

  1. Bepaal je doelgroep

Zonder een concreet vastgestelde doelgroep, géén resultaat. Hoe doordacht jouw influencer strategie ook is, wanneer je deze richt op de verkeerde doelgroep is alle effort zinloos. Bepaal daarom voor je merk, product of dienst het volgende: wie wil ik bereiken én op welke social kanalen, platformen en communities is deze doelgroep aanwezig?

  1. Creëer een campagnestrategie

Wanneer je doelstelling en doelgroep helder zijn krijgt je influencer strategie meer vorm. Het is nu zaak te toetsen welke influencers (ga je voor micro of macro influencers?) in contact staan met jouw doelgroep, welke content je gezamenlijk of door hen laat opstellen en welk budget je gaat inzetten voor welk kanaal. Denk hierbij ook aan een ‘barter deal’. Zo kan je met de influencer met wie je samenwerkt afspreken dat hij jouw product of dienst ontvangt in ruil voor de content die hij maakt.

  1. Monitor je influencers

Wanneer de influencers eenmaal zijn gestart met campagne voeren voor jouw merk, dienst of product is het van belang dat je dit monitort. Wanneer blijkt dat een van je influencers beter presteert dan de rest (hoger engagement, interacties, shares etc.) kan het zinvol zijn hier in het vervolg van de campagne meer content voor te creëren of via zijn kanaal extra acties te delen.

5. Bezoek de Influencer Marketing sessie van 4 juli
Natuurlijk zijn er een hoop aspecten waar je ook rekening mee dient te houden voor uitwerken van je Influencer Marketing strategie. Leer meer over de datagedreven aanpak voor Influencer Marketing tijdens onze sessie op het Data &  Technology event van donderdag 4 juli. Tijdens dit event is ook een bekende influencer aanwezig die een aantal waardevolle tips en tricks met ons deelt!