Data Analytics

Customer Data Platform (CDP) – De grote voordelen voor online marketing

 

De hoeveelheid data uit verschillende databronnen neemt steeds verder toe. Ook zien we steeds meer een verschuiving van third-party data naar gebruik van je eigen first party data. Daarnaast wordt het belang van het bieden van een gepersonaliseerde website-ervaring steeds groter.Maar hoe zorg je dat je deze data met elkaar integreert en optimaal inzet voor marketing en personalisatie? Dat is waar een Custom Data Platform (CDP) je kan helpen. In dit artikel lees je meer over wat een CDP is, de voordelen en waarvoor je een CDP kan inzetten. Daarnaast gaan we kort in op de verschillen tussen een CDP, DMP en Datawarehouse.

Wat is een customer data platform?

Een customer data platform is een tool waarin data afkomstig uit verschillende databronnen waaronder bijvoorbeeld je website, productfeed, advertentiekanalen en je CRM verzameld en vervolgens wordt gekoppeld aan klantprofielen. Op basis van al die data krijg je een compleet klantbeeld. Dat kun je vervolgens inzetten voor gepersonaliseerde marketing, bijvoorbeeld via e-mails, online advertenties of website personalisaties.

Specifiekere klantprofielen

Een CDP werkt primair op basis van je eigen data, ook wel first party data genoemd. Je bouwt op basis van deze data 360-graden profielen op. Vervolgens kan je deze gebruiken om deze realtime te activeren. Samengevat zijn er eigenlijk drie thema’s waarvoor je een CDP kan inzetten. Wel zit er verschil in met welk CDP je wat kan. Je vindt de drie thema’s inclusief een praktijkvoorbeeld hieronder: 

  • On site personalisatie. Je toont bijvoorbeeld accessoires die bij een (eerdere) aankoop horen, of je toont producten die passen bij iemands klantgroep.
  • Personalisatie via e-mail. Denk aan iemand opnieuw activeren via e-mail, bijvoorbeeld een ‘abandoned cart e-mail.’ Daarmee herinner je de klant aan een onvoltooide bestelling.
  • Personalisatie met online ads. Hier exporteer je bepaalde klantgroepen, waarmee je bijvoorbeeld een look-a-like campagne start via Google of Facebook.

Cross channel personalisatie

Een belangrijk voordeel van een Customer Data Platform is ‘cross channel personalisatie’. Dit houdt in dat iemand bijvoorbeeld een tas koopt en daarbij direct de accessoires ziet én vervolgens diezelfde accessoires nog eens ziet in een e-mail of een online advertentie. Het gaat er dus om dat je met een CDP op alle kanalen dezelfde boodschap kunt verkondigen.

CDP DMP, of Datawarehouse: wat zijn de verschillen?

Een Data Management Platform (DMP) gebruikt voornamelijk anonieme third-party data. Er zijn steeds meer browsers die third-party cookies blokkeren en daardoor beperkingen op deze type cookies leggen. Het gevolg: de effectiviteit van een DMP vermindert.

Een CDP focust meer op het gebruik van je eigen data. Waar de DMP steeds minder effectief wordt, wordt een CDP steeds waardevoller door het opbouwen van meer eigen data en door uitgebreidere kansen voor personalisatie.

Een datawarehouse oplossing zet je vaak in met als primaire doel om data uit verschillende databronnen op te slaan op een centrale plek om dit vervolgens te gebruiken voor dashboarding, rapportages en analyse. Al is het tegenwoordig ook mogelijk om met behulp van Reverse ETL, je datawarehouse in te zetten als CDP.

De keuze voor een CDP, Datawarehouse of DMP is voor elke organisatie anders en voornamelijk afhankelijk van het doel wat je ermee wil bereiken.

Is een CDP voor jou interessant?

Een CDP is niet de eerste stap in online marketing. Het is vooral aantrekkelijk voor bedrijven die al wat eerste stappen hebben gezet en verder willen professionaliseren.

Het helpt als je al wat hebt gedaan met CXO, oftewel A/B-testen om de conversie van je site te optimaliseren. Of misschien ben je al bezig met e-mailmarketing, maar wil je meer dan alleen een algemene nieuwsbrief naar al je klanten. Je kunt dan denken aan gerichte nieuwsbrieven die je alleen verstuurt naar klanten die zijn geïnteresseerd in een specifieke productgroep.

Een simpel voorbeeld: verkoop je sportspullen? Dan wil je iemand die een tennisracket kocht niet lastig vallen met een mail over voetbalschoenen. Dat voorkom je met gesegmenteerde groepen in een CDP. Zo lever je dus maatwerk.

De keuze voor de juiste CDP

Voordat je begint met het kiezen van een CDP, zijn twee vragen belangrijk. Namelijk: wat wil je bereiken en voor welke doeleinden wil de CDP inzetten? Op basis van je doelen en voor welke doeleinden je de CDP wil inzetten zijn verschillende partijen het meest geschikt. Zo zijn bepaalde CDP’s sterker in on-site personalisatie, terwijl de andere CDP’s weer meer integraties met externe systemen aanbieden. OrangeValley gebruikt onder andere Squeezely en Tealium als CDP om data te activeren van strategie, implementatie en activatie.

OrangeValley helpt jou op weg

OrangeValley begeleidt je met de implementatie van een CDP. We stemmen af wat je wilt bereiken, we adviseren over de juiste tooling en komen vervolgens met een plan van aanpak.

We helpen je bijvoorbeeld met het opzetten van de journeys, van de start tot de evaluatie. Onderweg testen we het effect van de personalisaties. Zo weet je zeker of de personalisatie goed uitpakt voor je conversie en je bereik.