Data Analytics

Hoe maak je gebruik van utm-codes?

Hoe maak je gebruik van utm-codes?

Hoe specifieker je data is, hoe beter je analyses zijn. Door het gebruik van unieke meetcodes, krijg je specifiekere data te zien bij je verschillende campagnes in Google Analytics. Maar wat is nu eigenlijk een unieke meetcode en hoe pas je deze toe? In dit blogartikel lees je hoe je een unieke meetcode aanmaakt, deze toepast en hoe je de data vervolgens in Google Analytics terug kunt vinden.

WANNEER IS HET HANDIG OM EEN UNIEKE MEETCODE TE GEBRUIKEN?

Unieke meetcodes zijn in heel veel gevallen te gebruiken om specifieker inzicht in data te verkrijgen. Wanneer je gebruikmaakt van nieuwsbrieven, social media, banners of online advertenties, kun je veel winst behalen door hier unieke meetcodes achter te hangen.

Het is bijvoorbeeld veel interessanter om te zien welke Marktplaats/Admarkt-advertentie zorgt voor de meeste verkopen, in plaats van te zien dat het hele Marktplaatskanaal een bepaalde omzet binnenhaalt. Zo kun je veel specifieker bijsturen en inzicht verkrijgen in wat goed werkt en wat niet.

Als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van meerdere links in je nieuwsbrieven, is het interessant om te zien welke link zorgt voor de meeste bezoekers naar je website. Met unieke meetcodes krijg je net dat beetje extra inzicht in je resultaten.

WAT IS EEN UTM-CODE?

In de onlinemarketingwereld zijn ze beter bekend als UTM-codes. Een UTM-code is een toevoeging aan de URL van je bestemmingspagina, waarin je extra data vermeldt. De extra data die je in de UTM-code vermeldt, kun je in de volgende categorieën plaatsen:

  • Source: soort uiting (banner, nieuwsbrief, tekstlink, enzovoort)
  • Medium: de bron (waar komt de link vandaan)
  • Content: type content (de inhoud van de link/advertentie)
  • Campaign: campagne (je zelfverzonnen campagnenaam)

Je data vul je vervolgens in de onderstaande code in:

utm_source=[hierinvullen]&utm_medium=[hierinvullen]&utm_content=[hierinvullen]&utm_campaign=[hierinvullen]

Een ingevulde UTM-code ziet er dan als volgt uit:

https://www.voorbeeld.nl?utm_source=algemeendagblad&utm_medium=banner336x280&utm_content=winteractie &utm_campaign=branding

HOE MAAK JE EEN UTM-CODE?

Als je zelf aan de slag wilt gaan met de UTM-codes, let er dan op dat je verplicht bent de source-code in te vullen; alle andere categorieën zijn optioneel. Daarnaast moet je tussen je URL en de UTM-code een vraagteken plaatsen, zodat je browser uit kan lezen dat alle info na het vraagteken additionele informatie is, en geen onderdeel is van de bestemmings-URL.

Sla de gemaakte codes goed op; je wilt natuurlijk wel je advertenties kunnen linken aan de juiste UTM-codes en ook kunnen achterhalen welke UTM-code hoort bij welke advertentie. Het enige wat je vervolgens met je UTM-code hoeft te doen, is de volledige link invullen als bestemmings-URL bij je online advertenties.

HOE VIND JE DE DATA TERUG IN GOOGLE ANALYTICS?

Nu je weet wat het nut is van UTM-codes en hoe je ze instelt, is het tijd om in Google Analytics te duiken. Laten we als voorbeeld aanhouden dat je diverse Marktplaats/Admarkt-advertenties bent gestart om meer verkopen te realiseren in je webshop. Dan wil je uiteraard weten welke specifieke advertenties winstgevend zijn en welke advertenties minder goed lopen.

Ga in Google Analytics naar Acquisitie -> Campagnes -> Alle campagnes

Hier zie je een overzicht van campagnes waaruit je websitebezoekers hebt behaald. In het geval van de Marktplaats/Admarkt-advertenties, heb je als het goed is in de UTM-code bij ‘campagne’ iets in de trend van Marktplaats/Admarkt vermeld. Dit zie je terug in de meest linker kolom bij campagne.

Doordat we UTM-codes hebben aangemaakt, kunnen we een laag dieper kijken. Om de data op advertentieniveau te bekijken, klik je op je ‘Admarkt’-campagne. In eerste instantie zie je nog niet meer data dan dat je zojuist te zien kreeg (eigenlijk zie je juist minder). Schrik niet, dat hoort zo!

Om de data per specifieke advertentie in te zien, kies je bij secundaire dimensie ‘Advertentie content’ (gebruik de zoekbalk). Vervolgens krijg je inzicht in de specifieke advertenties, op basis van de naam die je hebt opgegeven bij ‘content’ in je UTM-code. Voor Marktplaats-advertenties kies ik altijd voor de titel van de advertentie zodat de UTM-code goed te herleiden is naar de juiste advertentie.

Met deze informatie kun je veel gerichter bijsturen op je advertenties. Zo kun je precies de opbrengsten per Admarkt-advertentie berekenen en controleren of ze zorgen voor winst of dat je beter in andere kanalen kunt investeren.

Wil je meer informatie of wil je starten met UTM-codes? Of ben je benieuwd naar andere zaken rondom data analyse? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier.