Verslag Friends of Search 2015: 5 SEO key learnings
Update: 20% korting op Friends of Search 2017 tickets
De organisatie van Friends of Search had een aantal gewaardeerde sprekers uit Searchland bereid gevonden hun ideeën en gedachten met de aanwezigen te delen. Alhoewel, niet alleen met de aanwezigen, op Twitter en diverse liveblogs werden interessante gedachten en conclusies direct gedeeld, wat voor een erg interactief karakter zorgde. Dankzij meerdere sponsoren, waaronder Orangevalley, zorgde de organisatie voor een inspirerende en leuke dag.
Voor mij waren de 5 belangrijkste en opvallendste bevindingen van Friends of Search 2015:
- Begrijp de behoefte van de klant
- SEO begint bij jezelf
- Zonder data geen SEO
- Linkbuilding is verleden tijd, contentmarketing de toekomst!
- Nog niet op mobiel aanwezig? Doe het nu!
1. Begrijp de behoefte van de klant
Oftewel, het startpunt van SEO. Begrijp de Customer Journey en vraag je continue af welke vragen de klant heeft en of op je website een passend antwoord te vinden is.
Het geheim is dat je niet achter algoritmes moet aanjagen, maar je het menselijk gedrag moet begrijpen en kijken hoe je dat in jouw voordeel kan gebruiken. Google begrijpt de zoekvraag en behoefte van de klant steeds beter en wil een onvergetelijke ervaring creëren bij het zoeken en vinden van de juiste/passende informatie.
“Staying a step ahead in search is not about chains the algorithm. It’s about understanding technology and human behaviour. “ Mike King – Founder of iPullRank
Volgens Google zijn er 3 belangrijke factoren die van invloed zijn voor het succes van online marketing:
- De klant moet er klaar voor zijn
- Er moet een goede infrastructuur beschikbaar zijn
- Bedrijven moeten er klaar voor zijn
Nederland is een van de landen waar deze 3 factoren in grote mate van toepassing zijn. De klant denkt online en koopt online, er is overal wifi en 4G internet beschikbaar (infrastructuur) en bedrijven zetten volop in op internet. Blijf dit doen en speel in op de behoefte van de klant!
2. SEO begint bij jezelf
“Vergeten we bij SEO niet de details?”, vraagt Richard Baxter van Builtvisible zich tijdens zijn presentatie af. De detailvergelijking met Formule 1 wordt gemaakt, waarna een presentatie volgt waarbij een spiegel wordt voorgehouden, want is je eigen website wel geoptimaliseerd voor SEO? En nog belangrijker, wat is de online geschiedenis van je eigen website?
Wanneer je voor klanten optimalisatie mogelijkheden wilt vinden kun je beginnen met een vraag als, wat is je online geschiedenis? Verdiep deze vraag zo veel mogelijk en zoek het daadwerkelijke probleem, bijvoorbeeld: website-migratie.
Terug naar je eigen website, want SEO oplossingen zijn namelijk te vinden in de geschiedenis van je eigen website. Heb je duplicate content? Zijn er 301’s? Gebruik je de juiste URL structuur? Is de snelheid van je website wel voldoende? Hoe ziet mijn mobiele website eruit? Had ik in het verleden een ander domein? Allemaal vragen die jezelf kunt stellen en die helpen bij het bepalen van de juiste SEO oplossing, SEO begin bij jezelf!
Een paar handige tips die je kunnen helpen:
- Herschrijf artikelen die je de afgelopen 5 jaar geleden hebt gepubliceerd en publiceer deze opnieuw
- Welke pagina’s hebben de meeste externe links, geef deze waarde via een interne linkstructuur
- Mocht er in het verleden een domeinwijziging hebben plaatsgevonden, bekijk de links die verwijzen naar je oude domein en benader de website-eigenaren deze links aan te passen.
- 301’s zijn slecht! Zoek de bron van de 301 en pas deze aan.
- Schoon de oude (sub)domeinen op, verwijder deze of verwijs deze met een 301
- Verwijs domeinen met een zelfde IP adres
- Gebruik “site:[domein]” om na te gaan of er oude pagina’s in de zoekresultaten staan, verwijs of verwijs deze, of nog beter: pak de bron aan!
- Analyseer het linkprofiel, bekijk waardevolle links en check deze op statuscode 200, of zijn ze redirected
- Zoek websites die linken naar profielen op social media en vraag of ze naar je (huidige) website verwijzen
- Bekijk mentions op het internet en benader de website-eigenaren om te vragen of ze een link naar jouw website willen opnemen > wel branded
3. Zonder data geen SEO
Een ding werd tijdens Friends of Search meer dan duidelijk, zonder data, geen SEO! Data is absoluut noodzakelijk voor een goede SEO analyse en is bepalend voor het meten van succes. De sprekers van Friends of Search gaven veelvuldig een inkijkje in de tools die zij gebruiken om de juiste data te verkrijgen. De meest gebruikte tools zijn:
- Screaming Frog: Crawler data van je website
- Search Metrics: Online zichtbaarheid, vergelijking concurrenten
- Majestic SEO: Linkprofiel analysetool
- URL profiler: Het analyseren van de beste links naar jouw website
- Deepcrawl: Crawler tool
Een van de SEO tools, Searchmetrics
4. Linkbuilding is verleden tijd, contentmarketing de toekomst!
John Mueller, Webmaster Trends Analist bij Google, zegt op 16 februari: “Linkbuilding kan alleen maar meer schade toebrengen.” (Bron: Search Engine Land) Deze uitspraak werd tijdens Friends of Search meerdere malen genuanceerd en geprobeerd te verduidelijken. De penguin update van Google wordt gezien als een automatische spam fighter die “slechte” linkprofielen in kaart brengt en hiervoor automatisch
Kortom de penguin update houdt van betrouwbaarheid. Maar de vraag is wat is een “slecht” linkprofiel? Een slecht linkprofiel voldoet volgens spreker: Christoph Cempe, CEO of LinkResearchTools, aan de volgende eigenschappen:
- De links zijn gekocht
- Er worden op een forum/blog veel gespammed met links
- Er wordt veel geruild met links
- Er wordt overduidelijk geblogd met de intentie zoveel mogelijk links te verkrijgen
- Er zijn betaalde links aanwezig in Widgets, thema’s en infographics
Als je jezelf bezig houdt met deze linkbuilding tactieken, dan ben je verkeerd bezig en zal de kans bestaan dat je slachtoffer wordt van de penguin update. Om te zorgen dat je hier geen slachtoffer van wordt, is het advies om regelmatig je linkprofiel te analyseren en op te schonen. Hiervoor gebruik je de Google disavow tool. Voor het verkrijgen van links, heb je content nodig, en volgens Hannah Smith het liefst vette content, die automatisch gedeeld wordt, mensen aanspreekt en relevant is.
Marcus Tober van Search Metrics verwoorde het als volgt: “Gebruik een probleem of vraag als basis voor het maken van content en geef in de content een antwoord op de vraag of het probleem.” Daarnaast dien je rekening te houden met de volgende aandachtspunten:
- Content Strategy (vertel een verhaal, het duurt langer, maar je opbrengst is ook groter)
- Content Optimization (praat de taal van de gebruiker)
- Content Success Measurement (kijk niet naar keywords maar naar content)
Deze standaard moet de basis zijn voor copywriters en is volgens Marcus Tober de basis voor een goede contentstrategie oftewel: contentmarketing.
5. Nog niet op mobiel aanwezig? Doe het nu!
Tijdens Friends of Search bevestigt James van Thiel van Google het zelf: “Nederland is een Mobiel land! Mobiel moet een onderdeel zijn van je online strategie.” Het aantal zoekopdrachten op mobiel overstijgt inmiddels de zoekopdrachten op de desktop. Het is zelfs zo dat 70% van de mensen per maand belt vanuit een mobiele zoekopdracht! De mobiele zoekopdrachten verschillen aanzienlijk van desktop. Zo zie je volgens Cindy Krum van MobileMoxie:
- Minder long tail zoekopdrachten
- Meer branded zoekverkeer
- Meer lokale zoekresultaten op basis van je huidige locatie
- Een verschil in waardering tussen Desktop en mobiele websites door Google
- Een responsive website is voor zowel de gebruiker als Google toegankelijker
Alle sprekers refereerde naar mobiel, aanwezigheid op dit platform is vereist, nee, een must!
Trending topics Friends of Search 2015:
Tijdens de presentaties werden vanzelfsprekend ook toekomstvisies gedeeld, een paar (speculatieve) trends en vooruitzichten passeerden de revue:
- Multi device (Mobiel en tablet) is leidend, de customer journey verschilt aanzienlijk
- Google Brain, zal ingezet worden om de wereld te kunnen begrijpen als mens, dit kan een hoge impact hebben op de manier zoals Google de wereld gaat zien.
- Speculatie: Google gebruikt Gmail, Google Analytics en Google Chrome in het ecosysteem, daarnaast wordt Social media een (nog) belangrijke factor
- Speculatie: Facebook als zoekmachine? De grote hoeveelheid data die Facebook bezit kan ingezet worden bij het creëren van een eigen zoekmachine.
Conclusie: SEO veranderd meer dan ooit!
Friends of Search 2015 bracht veel nieuwe inzichten en ideeën. Het belang van het doorgronden van de klantbehoefte en deze te vertalen naar je website werd meer dan ooit duidelijk, niet alleen voor je bezoekers maar ook voor Google. SEO is niet alleen kijken in de keuken van de klant, SEO begint bij jezelf. Door het analyseren van je eigen website kun je hernieuwde inzichten krijgen en deze direct toepassen. Een belangrijke vraag hierbij is: wat is de online geschiedenis van de website? Contentmarketing is de toekomst, bekijk kritisch je eigen linkprofiel en schoon deze op, creëer daarnaast content vanuit een probleem of- vraag benadering. Zorg ervoor dat de content uniek en relevant is en bezoekers aanspreekt. En misschien het belangrijkste gespreksonderwerp van Friends of Search 2015: Mobiel, je kan niet zonder!