Maak het verschil met jouw Instagram (business)strategie
Instagram gaat als een speer! Van 2019 tot 2020 groeide het social medium met 14% ten opzichte van 2018. Dit in tegenstelling tot haar concullega’s die massaal krimpen in het aantal actieve gebruikers. In totaal zijn er nu 5,6 miljoen actieve Instagram gebruikers in Nederland. And still counting! De grootste groei zien we in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar.
Heeft jouw organisatie al een Instagram business account? In dit artikel leggen we uit hoe je een effectieve strategie opzet voor dit groeiende kanaal.
Instagram strategie: start met het doel
“Gemiddeld besteden actieve gebruikers 28 minuten per dag aan Instagram”
Doelstelling bepalen
Wat ga je doen om de aandacht te trekken in die 28 minuten? Het begint allemaal met het bepalen van een doel. Bepaal wat je eruit wilt halen; wanneer Instagram voor jou een succes is. Het medium kan een bijdrage leveren aan de volgende doelstellingen:
- Merkbekendheid
- Merk- of product overweging
- Conversie
Selecteer de meest relevante doelgroep ✅
Uit jouw overkoepelende strategie is gebleken dat je doelgroep actief is op Instagram. Heeft jouw organisatie al een Instagram account? Dan kun je eenvoudig checken welke groepen actief zijn op jouw business account.
Ga in je account naar het tabblad ‘Doelgroepen’ in je statistieken. Bekijk demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd en locatie. Bepaal vervolgens of deze doelgroep matched met jouw klantprofiel.
Nog geen actief Instagram account of begin je net? Dan kan je de doelgroep gebruiken die jouw bedrijf heeft opgesteld.
Bepaal het verhaal dat je wilt vertellen
Nadat de doelen en focus doelgroep zijn bepaald, start je met het verhaal dat je wilt vertellen. Het is belangrijk om een consistente verhaallijn en huisstijl te hanteren. Zorg ervoor dat alle uitingen in lijn liggen met jouw merk en propositie.
Een goed voorbeeld hiervan is van onze klant Simyo. Alle uitingen van Simyo leveren een bijdrage aan de propositie ‘Jij blij, wij blij’. Dit zie je terug op de hele website en alle social media accounts:
Maak een contentkalender
Je wilt (lees: moet) regelmatig en consistent publiceren om de doelgroep te blijven boeien. Een handig hulpmiddel hierbij is een contentkalender. Maak bij voorkeur een contentkalender waarbij je de social media posts een aantal maanden vooruit werkt. Verwerk naast onderwerp en tijdstip ook andere informatie in de kalender zoals: hashtags en captions.
Nog beter is om één contentkalender op te zetten voor alle kanalen. Wij noemen dit het Content Marketing Framework. Op deze manier heb je één overzicht waar content voor al je kanalen in verwerkt staan. Handig, en zo kan je jouw kanalen nóg beter op elkaar aan laten sluiten. Op zoek naar een template voor jouw contentkalender?
Download onze contentkalender templateTip: laat in je contentkalender ruimte voor inhakers en actualiteiten. Instagram is bij uitstek het medium waar je eenvoudig inhakers kunt publiceren.
Contentvormen op Instagram
Op Instagram heb je de mogelijkheid om verschillende content vormen te plaatsen zoals foto’s, video’s en producten. Daarnaast kan dit op verschillende manieren onder de aandacht gebracht worden. De meest bekende varianten zijn Instagram stories en tijdlijn berichten. Alles is zowel organisch als betaald in te zetten.
Welke variant het meest interessant is hangt af van je doelgroep, doel en budget. Meer hierover lees je in ons volgende artikel later deze maand.
Key take-aways voor succes op Instagram
Met bovenstaande tips ben je in staat om jouw Instagram business account op te zetten. Het medium is en blijft een speeltuin waarin je vooral ook moet ervaren wat voor jouw merk en vooral jouw doelgroep werkt. Probeer, leer en lees vooral onderstaande key take-aways voordat je start:
- Wat doen je concurrenten op Instagram?
Bekijk voor je aan de slag gaat ook wat je concurrenten doen op Instagram. Hoe profileren zij zich? Spreken ze dezelfde doelgroep aan? Doe je voordeel met deze kennis en bedenk ook zeker wat jouw gaat onderscheiden! - Berichten inplannen
Er zijn tegenwoordig diverse tools verkrijgbaar waarmee je jouw social media posts kan inplannen. Het kan bijvoorbeeld met Creatorstudio via je Facebook Business account, Later.com of Iconoquare. - Reposten van fan-posts
Goede content hoef je niet altijd zelf te creëren, integendeel! Wanneer fans jouw merk taggen in een post kan je deze eenvoudig reposten. Dit leidt vaak tot hele mooie reacties en nieuwe ambassadeurs. Zorg wel dat je de fan terug tagged!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Instagram, social media of content strategie? Laat het me weten via de ‘Neem contact op’ button hieronder.