Met A/B split testing de website conversie verbeteren
Bij OrangeValley hebben we veel ervaring met nieuwe websites, re-designs, grote complexe webshops en web-apps. De trend in website optimalisatie richt zich steeds vaker op A/B split testing om gebruikers op de website te houden en de conversie binnen te halen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe A/B split testing werkt en hoe je het beste een A/B testing tool kunt kiezen.
A/B split testing in het kort
Met A/B testing kun je twee verschillende versies van een webpagina aan je bezoekers tonen. De ene groep bezoekers krijgt versie A te zien van de webpagina en groep B krijgt de andere versie te zien. Na verloop van tijd (afhankelijk van het aantal bezoekers) kun je een weloverwogen beslissing maken of een aanpassing van de webpagina een positief of negatief resultaat geeft.
Factoren van conversie
Bekende factoren van een goede basiskwaliteit website volgens de zoekmachine algoritmes zijn o.a. relevante content, hoogstaande relevante websites die naar de website linken, snelle laadtijd en – last but not least – de gebruikerservaring op mobiele apparaten. In online marketing is de conversie heilig en wordt een groot arsenaal aan middelen niet geschuwd om dit doel te bereiken. De Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is een verzamelnaam voor tools en methodes die gebruikt worden om dit doel te bereiken en A/B split testing is daarbij hofleverancier van relevante data.
Waarom A/B split testing
De concurrentie op de markt is groot op het hoogste niveau en het verschil zit hem in de details. Met A/B split testing tools als Optimizely, VWO en SiteSpect kunnen wij van OrangeValley de website interface van top tot teen manipuleren. Een kleine aanpassing aan de webpagina kan al grote gevolgen hebben. De kleur, positie of tekst van de bestelknop kunnen grote impact op de conversie hebben. Grote aanpassingen aan de website kunnen hele grote gevolgen hebben voor de conversie van de website.
Meten is weten
Grote of kleine wijzigingen aan de website? De A/B split testing tools hebben uitgebreide statistieken en grafieken en meten tot in detail de variaties in conversie. Als er genoeg data is verzameld om een positief of negatief oordeel te vellen over de variatie, dan kun je tot actie overgaan.
De website re-design
Een nieuw design van de website heeft vaak een grote impact op de gebruikerservaring en kan positief of negatief resultaat opleveren. Steeds vaker merken we dat een nieuw design niet van de ene op de andere dag wordt doorgevoerd, maar stapje voor stapje. Bij deze methode gaat een design aanpassing eerst door de A/B tester. Deze manier van website re-design heet Evolutionary Site Redesign (ESR) en zorgt voor ‘Continuous Design Improvement’. Geen idee hoe ik die twee termen in het nederlands zou vertalen, maar suggesties zijn altijd welkom.
De A/B testing tool optimaal gebruiken
De A/B testing tools hebben een Javascript bestand die in de website toegevoegd wordt om dit manipuleren mogelijk te maken, maar met een extra laadtijd van de website tot gevolg. Een minimale impact op de laadtijd van een webpagina is belangrijk en van alle A/B testing tools is daar grondig onderzoek naar gedaan. Neem ook het gebruiksgemak en de prijs van de A/B testing tool mee in het maken van je kosten-batenanalyse. De kosten van de tool kunnen aardig oplopen. Na de aanschaf van de tool en het implementeren in de website zal een simpele aanpassing van een titel op de pagina of de kleur van een ’Koop nu’ knop snel gedaan zijn. Maar om de A/B testing tool optimaal te gebruiken zal een ervaren front-end webdeveloper aan de pas moeten komen. Daarom werken grote online marketing topspelers in de Conversie Ratio Optimalisatie markt graag met OrangeValley die over een aantal zeer ervaren front-end developers beschikt die geen test uit de weg gaan.
Front-end web-developers
Voel jij je geïnspireerd als ervaren front-end developer om de website interface te hacken van nationale en internationale topspelers? Neem dan contact op!