Data Analytics

Uitbreidingen Google Analytics Premium: de klant centraal

 

Op 1 en 2 februari zijn 3 van onze webanalyse consultants afgereisd naar Dublin om deel te nemen aan een tweedaagse conferentie georganiseerd door Google. Diverse Google Analytics Premium Resellers uit Europa, Midden-Oosten en Afrika kregen in verschillende sessies meer informatie over de extra’s die er binnen Google Analytics Premium beschikbaar zijn. Daarnaast werden er demo’s gegeven van nieuwe functionaliteiten die dit jaar worden uitgerold. Tijdens deze workshop werden verschillende onderwerpen behandeld. Zo passeerden onder andere BigQuery, DoubleClick, Mobile en Attributie de revue.

BigQuery

De mogelijkheden van BigQuery (uitleg) i.c.m. Google Analytics Premium breiden zich de laatste tijd flink uit. Ook nu zagen we weer een aantal voorbeelden hoe BigQuery van toegevoegde waarde kan zijn wanneer je graag verschillende soorten databronnen aan elkaar wilt koppelen.

Met name de performance voor het verwerken van grote hoeveelheden ongesamplede data maakte grote indruk. Echter, voor als nog zien we de toegevoegde waarde van BigQuery nog steeds enkel voor de partijen met een hoge online maturity. En natuurlijk heel veel data.

DoubleClick

Een ander onderwerp waar veel aandacht aan besteed werd, is de integratie tussen de verschillende onderdelen van DoubleClick en Google Analytics Premium.

Zo kunnen Google Analytics Premium gebruikers de komende tijd aan de slag met de integratie zoals deze reeds voor AdWords bestaat. Dit betekent dat alle DoubleClick gerelateerde metrics perfect zijn door te meten in Google Analytics Premium. Naar onze mening gaat deze integratie binnen afzienbare tijd cruciaal zijn voor het uitvoeren van Display Advertising.

Klant centraal

Een ander onderwerp waar tijdens deze workshop veel aandacht aan besteed werd is de meer op de gebruiker georiënteerde aanpak van Google Analytics. Google ziet als geen ander hoe de wereld verandert en hoe de Customer Journey steeds complexer wordt.

De introductie van de rapporten als Lifetime Value en Cohort Analysis zijn hier de eerste voorbeelden van. Google liet zien deze lijn zeker door te trekken, en de eindgebruiker steeds meer rapporten te geven die inzicht gaan geven in Users (i.p.v. Sessions).

Ook liet Google zien stappen te maken wanneer het aankomt op Cross-Device Tracking. Hierbij werd ook zeker de integratie met apps niet onderbelicht. Het creëren van meer en meer cross-device oplossingen, biedt tegelijkertijd vele extra mogelijkheden voor attributie.

> Lees ook ons recente artikel “Aan de slag met cross device tracking: 2 manieren

Tot slot liet Google de vorderingen zien van een aantal producten die momenteel nog onder NDA staan. Dat stelt ons als Google Analytics Premium partner in staat om ons er alvast op voor te bereiden. Tijdens de afgelopen Google Summit in Mountain View kregen we een eerste blik op deze nieuwe producten, en beide verkeerden dit keer in een vergevorderd stadium. Verwachting is dan ook dat we hier nog dit jaar voor het eerst mee aan de slag kunnen.

Conclusie: de klant centraal

Google gebruikte deze workshop vooral om een aantal nieuwe functionaliteiten extra toe te lichten. Daarnaast worden (naast ongesamplede data) de verschillen tussen Google Analytics en Google Analytics Premium ook meer en meer zichtbaar. Ook de vele nieuwe functionaliteiten en producten maakte grote indruk. Logischerwijs zal OrangeValley één van de eerste in Nederland zijn die nog dit jaar hiermee aan de slag kan gaan! Al met al kan de Google Analytics gebruiker dit jaar weer een hoop verwachten van Google. Alles met het doel om jouw klanten nog meer centraal te stellen.

Benieuwd of Google Analytics Premium ook voor jou relevant is? Neem gerust en vrijblijvend contact op!