Content Marketing

Waarom jij in 2019 (niet) moet starten met Influencer Marketing

 

Is het een uitdaging om je doelgroep te bereiken, meer zichtbaarheid te genereren voor een product of dienst of wil je werken aan het optimaliseren van je branding? Dan is Influencer Marketing mogelijk een effectief onderdeel van de online marketing strategie van jouw organisatie. In dit artikel lees je wat Influencer Marketing is, of het een geschikt middel is voor jouw organisatie en wat een aantal succescases zijn.

Wat is Influencer Marketing?

In de markt heb je het vast meer dan eens voorbij horen komen: Influencer Marketing, maar wat is het nu precies? Een influencer is iemand die op social media een bepaald aantal volgers heeft, ook wel fanbase genoemd. Deze fanbase vindt de content die de influencer maakt interessant en de uitstraling die de influencer heeft attractief en volgt daarom deze persoon. Met Influencer Marketing benut je de invloed van een dergelijke influencer door via zijn fanbase jouw doelgroep te bereiken. Hierbij staat jouw merk, product of dienst centraal.

Is Influencer Marketing een geschikt middel voor mijn organisatie?

  1.  
    1. Bepaal de branche waarin je actief bent
      We zien Influencer Marketing al in verschillende branches voorbij komen. Denk aan de twee populairste: fashion en food, maar ook automerken, supermarkten en zorgverzekeraars maken er gebruik van. Is Influencer Marketing een garantie voor succes? Dat niet, maar wanneer je het op de juiste manier aanpakt is het een waardevolle toevoeging op je marketingstrategie. Past deze manier van marketing bij jouw branche? Kijk eens naar je concurrenten. Wat doen zij op dit gebied? En wat doet je doelgroep? Is deze aanwezig op social media en gevoelig voor de invloed van een social media bekendheid? Als dit het geval is dan is Influencer Marketing mogelijk ook voor jouw organisatie een waardevol marketing middel.
    2. Toets je marketing doelstellingen
      Influencer Marketing kan bijdragen aan verschillende doelen. Denk hierbij aan branding, zichtbaarheid, brand mentions of naamsbekendheid. Dit maakt dat Influencer Marketing uitermate geschikt is voor een productlancering of (re)branding van een merk. Hierbij creëert een influencer in samenwerking met jou de juiste content die jouw doelstelling(en) ondersteunt én je kunt als bedrijf deze content hergebruiken. Een win-win situatie! Toch wordt het aangeraden om eerst een Content Marketing strategie op te stellen die richting geeft aan al de activiteiten. Hierbij kan een ervaren Content Marketing specialist je helpen.
    3. Manage je verwachtingen
      Alleen maar eurotekens in je ogen? Dan kan Influencer Marketing jou ook teleurstellen. Dit heeft alles te maken met je verwachtingen. Bied je een product of dienst aan waarbij een hoge betrokkenheid vanuit de consument nodig is, zoals een auto of een verzekering? Dan is Influencer Marketing een middel dat het imago en de beleving van het product of merk kan beïnvloeden. Echter zal het niet gauw directe invloed hebben op de omzet en het conversiepercentage. Bied je een product aan waarbij de consument sneller geneigd is om een aankoop te doen, bijvoorbeeld in de retail- en foodbranche? Dan kan influencer marketing wel een geschikt middel zijn dat direct extra omzet creëert.

Kortom: is Influencer Marketing geschikt voor jouw organisatie? Onderzoek hiervoor de branche waarin je opereert, analyseer waar je doelgroep zich bevindt en bekijk of het product of de dienst dat je onder de aandacht wilt brengen via een influencer gepromoot kan worden. Koppel hier vervolgens heldere doelstellingen aan zodat je de verwachtingen kunt managen.

Succesvolle Influencer Marketing cases

Doritos
Doritos had als doelstelling om meer zichtbaarheid te generen voor de productlancering van hun nieuwe smaak Doritos Roulette. Voor de campagne werden vier influencers ingezet om reuring op Instagram te veroorzaken door foto’s te plaatsen van een blauwe tong. Dit zorgde voor een enorme piek in exposure, waarbij de nieuwe Doritos-smaak in een klap top of mind kwam onder hun doelgroep.

Nissan Europa
Een mooi voorbeeld van een influencer campagne is de samenwerking die Nissan Europa aanging met Jordy Casteleijn (a.k.a. @jors_truly). Hij ging samen met een handjevol anderen influencers op pad met automerk Nissan. Nissan introduceerde namelijk hun nieuwe Nissan LEAF. Waarom ze gebruik hebben gemaakt van influencers? Voor het aanboren van een nieuwe doelgroep, het in de markt positioneren van hun nieuwe product én meer aandacht genereren voor de duurzame technologieën die ze hebben gebruikt.

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

Daydream: taking a sneak peak at what life looks like in ten years. This weekend was basically a glass ball moment with @nissaneurope, looking at new sustainable technologies that will change the way we’ll move through- and live in our cities. #FutureLiving #SustainableCities #NissanLEAF #SimplyAmazing #ElectrifyTheWorld

A post shared by Jordy Casteleijn (@jors_truly) on May 12, 2019 at 11:42am PDT

 

Malibu
Het drankmerk Malibu nodigde 32 influencers van over de hele wereld uit voor een reis naar de Dominicaanse Republiek om hun drankje op de kaart te zetten. Ook huurde Magnum het gehele Waldorf Astoria hotel af voor een groep influencers om hun nieuwe thema “never stop playing” lading te geven.

Overige voorbeelden
Voor start-ups of bedrijven met minder marketingbudget kan Influencer Marketing ook erg effectief zijn. Kijk bijvoorbeeld naar IXXI die maandelijks een nieuwe doelgroep bereikt door samenwerkingen met allerhande interieur- en mommybloggers. Ook My Jewellery zet micro influencers in om een gestreept badpak trending te maken en Nelson Schoenen die met macro- en micro influencers succesvol hun imago een nieuwe boost heeft gegeven.

Bezoek de Influencer Marketing Workshop op 4 juli

Wil jij ook op een effectieve manier starten met Influencer Marketing? Leer dan meer over de datagedreven OrangeValley aanpak voor Influencer Marketing tijdens onze workshop op donderdag 4 juli of neem direct contact met ons op. Aanmelden voor de workshop kan door te mailen naar [email protected]. Klantrelaties kunnen vrijblijvend deelnemen.