Verslag Training Day GAUC 2015
Google Analytics User Conference 2015
Op 16 juni werd ik door OrangeValley op pad gestuurd om kennis op te doen van Google Analytics. Dit ging ik doen bij de negende editie van de GAUC. Hét grootste evenement over Google Analytics van Europa. Dit evenement bestaat uit twee dagen. De Training Day, waarop er 30 workshops over het gebruik van Google Analytics werden gegeven op verschillende gebruiksniveaus. Op de tweede dag, de Conference Day, wordt er meer de diepte ingegaan met Keynote Speakers van Google en Master Classes. Op beide dagen wordt er door medewerkers van OrangeValley kennis gedeeld over Analytics. Ik woonde de Training Day bij en volgde workshops op het beginnersniveau, om zo praktische kennis over Analytics op te doen. Het doel van deze workshops was, om als beginnend gebruiker, een eerste stap te zetten naar een professioneler gebruik van Analytics. In dit verslag worden de belangrijkste bevindingen van de Keynote Speech en de gevolgde workshops gedeeld.
Het evenement vond plaats in De Meervaart in Amsterdam Osdorp en werd geopend door Joris Merks-Benjaminsen, Head of Digital Transformation bij Google. Joris opende door aan te geven dat bedrijven sinds enige tijd inzien dat consumenten behoefte hebben aan wat de grootste Youtube accounts hen al geruime tijd bieden. Namelijk video’s waarin getoond wordt hoe het beste met hun producten omgegaan kan worden. Bedrijven zijn dan ook zelf deze branded content gaan creëren. Maar hoe meet je de waarde daarvan? Daar ligt volgens Joris de toekomst van Google Analytics. In zijn Keynote bood Joris marketeers tips om in te spelen op huidige ontwikkelingen aan de hand van wat hij 4D Advertising noemt. H
Hygiëne, hub, hero
Het tweede model dat aangekaart wordt is het hygiëne, hub, hero model, dat marketeers houvast biedt bij het creëren van content marketing en campagnes. Hygiëne vormt de basis en houdt in dat een merk consumenten hulp biedt door middel van informatie en branded content. Geef consumenten de informatie die ze nodig hebben en laat hen zien hoe ze jouw producten het beste kunnen gebruiken. Als tweede wordt aangeraden een platform te creëren voor content die interessant is voor de doelgroep. Met andere woorden, een hub bieden met content gericht op jouw doelgroep. Als laatste wordt voorgesteld je als merk te profileren als held op een bepaald gebied en de doelgroep te verbazen. Kies bijvoorbeeld momenten die bij je merk passen, waaraan jij jouw merk wilt verbinden. Als je het Kerstgevoel wilt uitdragen met je merk is het verstandig met Kerst extra aanwezig te zijn; wordt een hero op dat gebied.
Customer Journey
Ook wordt het belang van het creëren van een Customer Journey benadrukt. Echter is niet alleen het laatste onderdeel, bijvoorbeeld de aankoop van een product of de inschrijving voor een nieuwsbrief, van deze reis van waarde. De volgorde waarin consumenten deze reis doorlopen is ook niet het belangrijkst, stelt Joris. Het gaat om het feit dat de consument de contactmomenten met je merk ervaart. Daarnaast is het van belang hoe je kunt meten hoeveel waarde het oplevert dat iemand een of meerdere onderdelen van de Customer Journey heeft doorlopen. Wat is de waarde van het contact met je merk, ook zonder dat consumenten uiteindelijk tot conversie overgaan? Een laatste belangrijke tip die Joris de aanwezigen meegeeft is dat het belangrijk is niet verstrikt te raken in data en Google Analytics. Hij daagt de aanwezigen uit vooral nieuwe dingen op het gebied van online marketing te blijven proberen en de verkregen data te gebruiken ter ondersteuning van toekomstige acties. Maak niet al je beslissingen op basis van data, maar blijf creatief.
De Workshops
In de laatste workshop die ik gevolgd heb werden wederom bruikbare tips gegeven. Ditmaal gericht op het verzamelen van de juiste data door op een correcte manier om te gaan met parameters en met onder andere de hulp van Google Tag manager. Ook werd uitgelegd en in de praktijk gebracht hoe je met behulp van filters kunt meten wat je wilt weten en hoe je deze resultaten op een correcte manier interpreteert. Tevens werd er wat meer achtergrond informatie gegeven over de manier waarop Google Analytics in elkaar zit. De aanwezigen wisten inmiddels allemaal wat een bounce rate is, maar hoe berekent Google Analytics dat precies? Ook werd er dieper ingegaan op het instellen van doelen en voornamelijk hoe je kunt waarnemen in Analytics of de door jou gestelde doelen behaald worden. De opdrachten in deze workshop waren voornamelijk gericht op het interpreteren van gegevens die Analytics biedt.
De Customer Journey stond duidelijk centraal vandaag, in zowel de Keynote Speech als in de workshops. De workshops waren voornamelijk gericht op het in kaart brengen van het gedrag van bezoekers op je website. Wat wil je dat zij doen en hoe meet je of het gewenste gedrag vertoond wordt met behulp van Analytics? Het beantwoorden van een dergelijke vraag moet zeker mogelijk zijn na het volgen van de workshops. Daarnaast is het duidelijk dat Google Analytics sterke ondersteuning kan bieden aan het optimaal inzetten van Google Adwords.