Data Analytics

Meet het succes van Google Shopping met Google Analytics

 

Heel online minded Nederland is in rep en roer, Google Shopping is gelanceerd. Zelfs al voor de start van Google Shopping op 3 mei 2011, wordt het nieuwe product van Google al de dood genoemd voor de (prijs)vergelijkers genoemd. Deze nieuwe feature is met name interessant voor online retailers. Hiervan zijn “grote” zoals Wehkamp, Bol.com en OTTO al aangesloten. Maar hoe meet je het succes van Google Shopping op een correcte manier?

Google Shopping is een nieuwe manier om klanten te werven tijdens hun aankoopproces. De zoekresultaten voor voornamelijk producten zijn voorzien van producten die in Google shopping staan. Hieronder een voorbeeld voor de “Philips led spot”.

Google Shopping zoekresultaten

Google Shopping geïntegreerd in de zoekresultaten

Nu de vraag vanuit web analytics, is Google Shopping een succes? Hoe krijgen we inzicht in de prestaties? Vanuit Google Merchant center wordt al gemeten op welke producten zijn geklikt. Een groot voordeel van het meten in Google Analytics is de integratie met andere data, waaronder e-commerce tracking. Hiermee is een direct verband te zien of een bezoeker uit Google Shopping overgaat op een aankoop. Standaard wordt een bezoek vanuit Google Shopping nu echter weggeschreven als organic verkeer en is dus niet terug te zien in Analytics.

In dit artikel gaan wij er al van uit dat je bedrijf is aangemeld bij Google Merchant center.

Hoe meet je Google Shopping met Google Analytics?

Het meten van Google Shopping kan op twee manieren; een filter instellen in Google Analytics of de url’s in Google Shopping feed taggen met campaign tagging. Het makkelijkste is een filter instellen in Google Analytics. Het is kwestie van 1 minuut om de filter toe te voegen en daarnaast is het minder foutgevoelig ten opzichte van campaign tagging.

Google Shopping filter aanmaken in Analytics

Google Shopping filter

Google Shopping filter aanmaken

Maak de Google Shopping filter aan. De filter zorgt ervoor dat al het verkeer van Google Shopping de bron “google shopping” meekrijgt in plaats van de originele bron “google”. De filter is pas actief na het aanmaken en zal historische data niet beïnvloeden.

Gaat de voorkeur toch uit naar campaign tagging? Gebruik dan onderstaand voorbeeld url:
http://site.nl?utm_source=google-shopping&utm_medium=organic&utm_campaign=productcategorie.
Zorg ervoor dat elke url in Google Shopping is voorzien van de juiste campaign tagging.

Hoe zien de resultaten eruit in Google Analytics?

Google shopping - bron in Google Analytics

Google shopping – bron in Google Analytics

Google shopping - product

Bekijk het bezoek vanuit Google Shopping op productniveau. Door “zoekwoord” te selecteren krijg je ook nog inzicht in welke zoektermen bezoek vanuit Google Shopping.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Google Shopping? Neem contact met ons op of bel 030-8200200.