Hoe je met een contentkalender effectief inspeelt op de behoefte van jouw doelgroep
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een handig middel om content (ideeën) te creëren die aansluit bij de doelgroep en om te bepalen onder welke relevante websites de content wanneer en in welke vorm geplaatst wordt. Vergeet daarnaast ook niet wat daadwerkelijk het doel is van het artikel. Content is er in verschillende vormen: eigen blog, externe blog/website, social media, e-mail en native advertising. Er zijn verschillende vormen van een contentkalender op het internet te vinden. Houd voor ogen waar je je op wil focussen zoals het doel, de boodschap en de doelgroep. Een optimale contentkalender maken is een efficiënt middel voor de inzet van contentmarketing. Contentmarketing is het creëren, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.
Waarom een contentkalender maken?
Komt jouw boodschap wel bij de relevante doelgroep terecht? Hoe zorg je ervoor dat je met relevante content inspeelt op de zoekvraag om terugkerende en nieuwe bezoekers te realiseren? In deze tijd met de verschillende communicatiekanalen is het steeds lastiger om de juiste doelgroep te bereiken. Door een relevante en optimale contentkalender neer te zetten, zorg je ervoor dat de boodschap van je bedrijf op de juiste manier overkomt via de verschillende kanalen bij de juiste doelgroep. Lees hier hoe je dat zo optimaal mogelijk doet met de juiste contentkalender.
De OrangeValley contentkalender is anders
Wil je de boodschap en het verhaal goed laten overkomen bij de juiste doelgroep? De meeste contentkalenders bestaan uit contentideeën en de kanalen. Vanuit OrangeValley brengen we de contentkalender naar een hoger niveau. Hiermee komt naar voren wanneer en waar je welke relevante content plaatst en welke content prioriteit heeft. Wanneer je met de content de juiste doelgroep bereikt, behoud je de bezoekers op je website, laat je ze terugkeren en realiseer je nieuwe bezoekers. Wil je het bereik van jouw organisatie vergroten? Dan is deze contentkalender maken een aanrader als hulpmiddel om te bepalen wanneer en waar je welke relevante content plaatst en welke content prioriteit heeft.
Voorbeeld van de uitwerking van een contentkalender:
Wat is er nodig voor de contentkalender?
Creëer unieke en relevante content die aansluit bij de zoekvraag van jouw doelgroep. Om als vervolgstap de contentkalender zo optimaal mogelijk in te zetten, dienen de volgende onderdelen vastgesteld te worden:
- Bepaal waar het bedrijf op het moment staat (startpunt).
- Bepaal wie de doelgroep is in de verschillende fases.
- Bepaal welke content aansluit op de zoekvraag en fases.
- Bepaal hoe jouw bedrijf onderscheidend is t.o.v. de concurrentie.
Voer dit uit voor elk product en/of dienst, zodat de contentkalender zo volledig mogelijk is. Deze onderdelen krijgen invulling door een brainstormsessie in te zetten, zodat alle ideeën van verschillende personen in kaart worden gebracht.
Vindbaar in elke fase voor de betreffende doelgroep
Om een strategie voor de contentmarketing te bepalen, is het belangrijk om een beginpunt te hebben en in te zien waar het bedrijf op dit moment staat op het gebied van contentmarketing. Door het bedrijf op het gebied van contentmarketing te analyseren op onderstaande punten, wordt dat duidelijker.
- Is het bedrijf zichtbaar in de touch/tell/sell fase?
- Hoe doen de concurrenten het in de touch/tell/sell fase?
- Breng in kaart welke content er on page aanwezig is in de fases en met welke boodschap.
- Het aantal doorverwijzingen van externe domeinen tot nu toe naar de belangrijkste pagina’s van je website.
Bepaal de doelgroepen voor de verschillende fases
Houd altijd voor ogen voor wie de content bedoeld is en in welke fase de doelgroep zich bevindt in de customer journey: Touch, Tell of Sell. Speel in op de zoekvraag en creëer unieke en onderscheidende content aan op het blog (intern en extern), social media en native advertising voor jouw doelgroep. De doelgroep heeft in elke fase een andere behoefte en zoekvraag. Welke stappen doorloopt de doelgroep tot de betreffende prospect? Elke fase heeft een eigen doelgroep met een eigen boodschap. Door invulling te geven aan de customer journey wordt er per fase nagedacht over welke content er wordt verspreid en met welk doel.
De doelgroep wordt steeds specifieker. Speel met de content hierop in, het maakt de content relevanter voor de betreffende doelgroep.
Bijvoorbeeld bij “geld sparen”:
Touch: Iedereen met geld.
Tell: Iedereen met geld en overweegt om geld opzij te zetten.
Sell: Iedereen met geld, overweegt om geld opzij te zetten en is klaar om een spaarrekening te openen.
De fases van de Customer Journey: Touch, Tell, Sell en Care
Bij elke fase hoort ook een andere zoekvraag van de doelgroep:
Zorg voor relevante content
Op elk vlak van de customer journey dient het bedrijf relevante content aan te bieden. Voor een continue sterke band met de doelgroep is een gedegen contentmarketingstrategie noodzakelijk. Met de contentmethode ‘hero, hub, hygiene’ is er een solide basis, zodat je de doelgroep zo volledig mogelijk informeert. Naast dat je met de content dient in te spelen op de zoekvraag kan je de bezoeker ook al naar de volgende stap verleiden, door een trigger te geven als “zie hier de verschillen in prijs”.
Voorbeelden van hero, hub, hygiene content
Content op de website, externe websites, het blog of social media hoeft niet alleen tekst te zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om het doel en de boodschap van het artikel over te brengen. Hierbij kan je denken aan infographics, video’s, landingspagina’s, case study, poll, nieuwsbrief of een whitepaper. Door content te hergebruiken, informeer je de doelgroep met dezelfde boodschap op een andere manier. Denk hierbij aan het creëren van een ‘How to’ naar aanleiding van informatie uit een whitepaper. Om een idee te geven waar welke content onder kan vallen:
Hygiene:
- ‘How-to’, artikelen
- Trainingen
- Workshops
- ‘Wat is….’-artikelen
Voorbeeld hygiene content:
Hub:
- Blogs waarin de maker dieper ingaat op een specifiek fenomeen
- Video’s die wekelijks een bepaald thema behandelen
Voorbeeld hub content:
Hero:
- reclamevideo
- reclame n.a.v. een productlaunch
Voorbeeld hero content:
Onderscheidend ten opzichte van de concurrenten
Zorg dat je onderscheidend bent in deze markt. Zoek uit wat jou onderscheidt van je concurrenten en breng dit duidelijk naar voren. Creëer je eigen stem met een eigen verhaal. Zorg dat je met dit verhaal de juiste mensen bereikt.
Bepaal de boodschap, het doel en prioriteer de content
Nu de doelgroep, de boodschap van het bedrijf en de content bepaald zijn voor verschillende fases, is de volgende stap het in kaart brengen van deze content en het prioriteren ervan.
Door onderstaande punten in een spreadsheet te plaatsen, wordt content overzichtelijk en inzichtelijk:
- Onderwerp: Het onderwerp van het contentidee.
- Vorm: In welke vorm wordt het onderwerp gecommuniceerd?
- Doel: Het doel van het onderwerp/contentidee en de bijbehorende boodschap vaststellen.
- KPI: Wat is de bijbehorende KPI?
- Categorie: Binnen welke categorie valt het onderwerp?
- Fase: Valt dit idee onder de fase touch, tell of sell?
- Actiehouder: Wie is de actiehouder?
- Landingspagina: Op welke pagina (URL) landt de bezoeker met deze content?
- Livegang: Wanneer gaat het contentidee live?
Doelen stellen en meten
Met heldere richtlijnen voor het doel van de content en de resultaten die je wil bereiken, kan je erachter komen of de content een positief rendement oplevert. Hierbij valt te denken aan:
- bereik;
- merkherkenning;
- nieuwe bezoekers;
- nieuwe doelgroepen;
- stijging in organisch verkeer op contentpagina’s;
- doorkliks naar productpagina’s;
- conversies.
De boodschap is belangrijker dan de kanalen
De contentideeën, het doel van de content en de bijbehorende boodschap staan. De volgende stap is het bepalen van de kanalen. De boodschap dient goed over te komen en het doel dient behaald te worden, via welk kanaal het ook verspreid wordt. De kanalen dienen elkaar te versterken in de verschillende fases. Bedenk welke boodschap je mee wil geven aan het contentidee, wat hiervan het doel is, waar de doelgroep zich bevindt en in welke fase, waardoor je kan bepalen welke kanalen het meest relevant zijn.
Iemand leest op Twitter een quote en komt later op zijn favoriete website een uitgebreide versie tegen. Het zat ergens achterin zijn hoofd, maar nu zelfs zijn favoriete website het publiceert, raakt hij toch getriggerd om het artikel te lezen.
Creëer een roadmap met daarin het onderwerp van het contentidee, de vorm van het contentidee en het doel en vink aan welke kanalen relevant zijn. De volgende kanalen zijn te onderscheiden:
- email;
- social;
- eigen blog;
- externe website;
- adwords;
- display;
- pr;
- Nieuwsbrief.
Prioriteer de contentideeën
Welke contentideeën zijn het meeste waard met de minste effort? En welke contentideeën worden op basis van de beoordeling daadwerkelijk uitgevoerd?
Beoordeel de onderwerpen aan de hand van een effort en gain gebaseerd op de methode van Will Reynolds. Schaal de ideeën in van 1 tot 3 in een spreadsheet. Hieruit komt uiteindelijk naar voren welke content prioriteit krijgt.
Er zijn verschillende punten om de gain te bepalen:
- Omzet.
- Hoe goed sluit het idee aan op het merk en de passende boodschap.
- Is het artikel vaker te gebruiken.
En verschillende punten om de effort te bepalen:
- Welke kosten zitten aan dit idee verbonden.
- Hoeveel ondersteuning is er nodig van andere afdelingen.
- Is er veel voor nodig om het uit te voeren.
Conclusie
Nu is het aan jou om contentmarketing aan de hand van deze contentkalender naar een volgend niveau te brengen! Focus op de boodschap, het doel van de content en de doelgroep. Plaats relevante content in een overzichtelijk framework en download onze contentkalender, wees kritisch en maak inzichtelijk welke content prioriteit heeft en het meeste oplevert met de minste effort. Op deze manier behaal je je doel op een efficiënte manier.
Zet contentmarketing in op de manier waar content voor bedoeld is!